Recent Posts

Sep 16, 2009

Om äpplen i min by...

Min pojke sa till mig  idag "-Mamma, imorgon vi ska äta äppelpajen som vi har bakat idag".
Jag frågade honom om någon som fyllt år? Han sa nej,,, vi gjorde det bara för att vi har haft äpplen som höst teman och nu är det slut med teman.
Ja äpple!... I mitt land vi kan vara äta äpple när det är högtider som jul, nytt år och fest i byn.
Ett att vi inte kan odla äpplen i vårt land det är för varmt, andra att vi måste transportera det med så många timmar och långa sträcka.
Först med flyg och från flyg till båt i två omgångar och nu är det framme efter 48 timmars resa då är äpplen kommet i landet.
Dessutom är det dyrt med importerade varor i byn som äpple. =:) och helt säkert på att det är inte ekologisk odling som vi hade i vara frukter.
Men i Sverige äter man äpplen som vi äter mango, jackfrukt, banan utan bekämpningsmedel.
Bra va! det kallas ekologisk odling...det vara solen som gör sitt jobb. hehehehe!! därför Jag älskar solen!
Igår var jag ute och promenerade från hem till Säve flyg och där i närheten av inomhus gokart  där fick  jag syn en stor äppelträd med hur mycket frukt som helst båda i marken och i träden.

( Då! kommer minnet tillbaka om hur, var och när får vi äppel i mitt gamla byn som heter Hindang Leyte)

 Synd att jag hade inte kameran med mig huh!

Ha en trevlig läsning hoppas att det är okey med min hemmagjorda svenska? hehehehe!

No comments: